PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po akčních řežbách minulý týden jsem si tento zašel na dva animáky. Někdy je zapotřebí vyvenčit širší rodinu a při té příležitosti vypustit to přerostlé dítě, které je v každém z nás. A co mají oba dva filmy společné? Oba se skvěle uživí na merchi postaviček, oba jsou barevné, nenudící, dostatečně rodinné a v uspokojivé míře zajímavé i pro dospělé publikum. V obou případech jde také o velkou sázku na jistotu. Je zapotřebí prodat pajduláky, pobavit a moc se nepouštět do věcí, jenž by šlapaly mimo trávníky, které jsou vykolíkované marketingovými specialisty. Tím to možná ale končí. Na dvojce Úžasňáků je vidět mnohem větší rozpočet a to, že je to Pixar. Hotel Transylvania nemá tak ostrý detail, ale podsouvá vám spoustu ztřeštěných nápadů v tom, jak někteří příšeráci vypadají a i na tom se dokážete pást a bavit.
Je to k nevíře, ale jednička tu byla už v roce 2004, tedy před čtrnácti lety. Tedy před tím, než DC a Marvel vybudovali svoje impéria. Dvojka však navazuje přesně tam, kde jednička končí. Vstupujeme do světa, který známe, a to je možná trochu problém. Poslední dvě Pixarovky (COCO a V HLAVĚ) překvapily novým, neokoukaným světem a v tomto ohledu nový film režiséra Brada Birda nepřináší nic převratného.
Možná jedinou a trochu aktuální změnou je prohození rolí, kdy otec je nucen se starat o děti a Elastička je vhozena do víru superhrdinství. Hlavní myšlenka tu tkví v tom, že rodičovství je tu líčeno jako těžší úloha než jakýkoliv superhrdinský čin. V tom notně pomáhá rodinná konstelace, kdy nejstarší dcera řeší první lásku, syn je na vrcholu frackovského věku a kojenec objevuje svoje superhrdinské schopnosti.
Samozřejmě je tu i hlavní padouch, kterého dospělák odhalí během první půlhodinky. V několika chvílích dokonce generuje zajímavé myšlenky o současné společnosti, ale to film bohužel nevytáhne z polohy, ve které zabaví, ale už nepřekvapí. Mám silný pocit, že se tu trochu víc zapomíná na dětského diváka, než tomu bylo u předchozích Pixarovkách. Za těch čtrnáct let jsem čekal něco víc, než trochu přeskládanou jedničku se silnějším „ponaučením“ o rodině. To, co tehdy fungovalo, už dnes působí jako retro. Svět se posunul – ÚŽASŇÁKOVI nikoliv.
7/10
Útočí na první signální, příběh je ještě prostší a odhadnutelnější, než u ÚŽASŇÁKOVÝCH, ale rozhodně se i víc bavíte. Téma je jasně dané, všichni ti, které jste poznali v jedničce a dvojce, se chystají na plavbu na výletní lodi. Takže takový hotel na vodě. Vzhledem k tomu, že v jedničce se Draculova dcera zamilovala, ve dvojce se řešila mladá rodina, je na spadnutí nějakou družku pořídit i samotnému Draculovi. No a samozřejmě se to trochu zamotá.
Na čem tu ale lze stavět, jsou velmi výrazné charaktery některých příšeráků, kterých je sice hodně, ale to vůbec nevadí, protože každá má dvě nebo tři signifikantní vlastnosti, se kterými se stále do kolečka pracuje. S tím si humor vlastně vystačí a stačí mi to k tomu, abych se několikrát hlasitě smál, ať už šlo o situaci, kdy vlkodlačí rodina navštíví dětský koutek nebo hned na počátku při cestě letadlem s aerolinkou značky Gremlin airways.
Ačkoliv je znát, že oproti Pixaru byl rozpočet téměř třetinový, tak to není patrné v nápaditosti, gagech a hudbě, se kterou film pracuje. Krom rodinného tématu se tu, stejně jako v ÚŽASŇÁKOVÝCH, rozvíjí další téma, kterým je jakýsi rasismus, s tím, že i „Příšery jsou vlastně taky lidi“ a naopak.
6,5/10
ÚŽASŇÁKOVI 2
USA, 2018, 118 min
Režie: Brad Bird
Scénář: Brad Bird
Kamera: Mahyar Abousaeedi, Erik Smitt
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Samuel L. Jackson, John Ratzenberger, Bob Odenkirk, Sophia Bush, Catherine Keener, Brad Bird, Jonathan Banks, Isabella Rossellini, Barry Bostwick, Jere Burns, Adam Rodriguez
Producenti: Nicole Paradis Grindle, John Walker
Střih: Stephen Schaffer
Scénografie: Ralph Eggleston
HOTEL TRANSYLVÁNIE 3: PŘÍŠERÓZNÍ DOVOLENÁ
USA, 2018, 97 min
Režie: Genndy Tartakovsky
Scénář: Michael McCullers, Genndy Tartakovsky
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrají: Adam Sandler, Selena Gomez, Andy Samberg, Steve Buscemi, Keegan-Michael Key, Mel Brooks, Kevin James, Fran Drescher, David Spade, Molly Shannon, Kathryn Hahn, Chris Parnell, Chrissy Teigen, Jim Gaffigan, Joe Jonas, Genndy Tartakovsky
Producenti: Michelle Murdocca
Střih: Joyce Arrastia
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.